Avsnitt 3: ”Like sands through the hourglass, so are the days of our yarns”

Avsnitt 3Vi försöker prata om hur man väljer ett nytt projekt, men det går över mer i något slags försök till allmän terapi. Vi diskuterar också vad som gör en bra garnaffär, och kommer fram till att… ja, att det är inte lätt, helt enkelt. Mest vill vi nog bara få vara ifred och komma åt att peta själva. (Och så ska det finnas världens alla garner i regnbågens alla färger, jättebilligt.)

Vad gillar ni i garnaffärer? Berätta!

Du kan prenumerera på Rätt avigt i iTunes och andra poddtjänster, eller lyssna direkt på avsnittet genom att klicka här. Vi finns förstås på Facebook och Ravelry, om du vill prata mer om avsnittet eller lite vad som helst.

Mönster vi pratar om:
Isobel
Lunaris
Det läskiga storknätet

Vad gäller Drops Baby Alpaca Silk är både Annan och Julia fel ute i sina viktgissningar, då det är fingering.

16 thoughts on “Avsnitt 3: ”Like sands through the hourglass, so are the days of our yarns”

  1. Skrattade högt för mig själv under stora delar av avsnittet, gillade också terapidelen för det är intressant att höra hur andra tänker och hanterar eventuell stress som kan uppstå av för mycket/för lite garn eller för många/för få projekt osv.

    Det hade varit superkul att få veta mer om era favoritgarner eller roliga udda/oväntade garner som ni provat (lyxiga som bruks) som en fortsättning på garnaffärspratet. Och vilka onlinegarnaffärer som ni kan tipsa om! Det är ju en djungel med alla olika. Jag önskar själv att jag kunde hitta mitt favoritgarn men efter ett och ett halvt år är jag inte ens nära..

    Sen är jag ju själv en riktig prylnörd, så höra med om era val av stickor, väskor och andra diverse tillbehör vore också kul!

    När jag började virka och sticka bodde jag i Luleå och där finns en riktigt mysig liten garnaffär. Sortimentet är väl mest bruksgarn, men välsorterat, framkomligt och väldigt bra hjälp som inte tränger sig på. Saknar denna affär massor nu 😦 En bra garnaffär har ett sortiment som ägaren kan ”stå för” (ägaren köper inte bara säkra kort utan sånt som hen själv uppskattar och tycker är spännande) och många färger i varje sort. Och som ni pratade om ska det vara plock och klämvänligt, inte så att man förstör hela displayen om man råkar rubba en millimeter. Nackdelen med att inte bo i Sthlm/Göteborg är ju att man har ungefär 1 affär att välja på, så nätet är ett måste. Därför skulle jag vilja veta mer om era nätguldkorn 😀

    Eh, ursäkta väggen, men jag uppskattar denna podd väldigt mycket!

    • Hej, vad roligt att du gillar den! Jag håller med om att vi borde diskutera favoritgarn och -stickor i ett framtida avsnitt. Garnbutiker på internet är också ett bra förslag på ämne, tills dess kan jag tipsa om en gammal tråd i Stickpoddens ravelrygrupp: http://www.ravelry.com/discuss/stickpodden/2479745/26-50
      /Caroline
      ps. Jag besökte Luleå förra året och hittade till butiken du saknar, den var verkligen välfylld när det gäller bruksgarn och jag minns att jag köpte med mig några fina knappar hem också! ds.

  2. Hej härliga tjejer,
    Jag har för några månader sedan köpt en garnaffär i Varberg som jag nu försöker att bygga upp på ett mysigt och inspirerande sätt och har nu lyssnat på eran pod. Väldigt roligt men också tankeväckande. Jag har också tänkt en del på internetuppkoppling i affären och eftersom jag nästan bara stickar på engelska är det helt klart att det måste finnas. Det är vägen fram, vi måste vidga våra vyer, hitta inspiration och mönster i hela världen. Det kan bli lite svårt med garner, alla slags kan man ju inte ha. Men våga prova och framför allt leka tycker jag är viktigt i designprocessen och så får du ett unikt produkt i andra ändan. Tack för tankar och idéer det var skoj att lyssna på och kan absolut användas.
    Mvh Ditte i Varbergs Ull&Garn

  3. Hej! Tack för en supermysig pod! Jag älskar att handarbeta och lyssna på pod samtidigt så detta är perfekt. Jag strecklyssnade de tre första avsnitten igår och kom en bra bit på mitt – korsstygnsbroderi. För det är just det, korsstygnsbroderi är mitt handarbete. Men efter att ha lyssna på er är jag (ånyo) sugen på att försöka lära mig sticka. Hur gjorde ni som inte fick med er det från grundskolan? Måste man ha någon som visar eller kan ni tipsa om er bästa ”lär dig sticka”-youtube-videor? Vad är bäst att börja med? Tar tacksamt emot alla tips!

    • Okej, jag googlade lite. Hur lång tid tar det innan det blir jämt?! Hur länge fick ni öva innan resultatet blev ok? Om man tappar en maska måste man repa upp allt och börja om från början då?

      • Jag tror att det är väldigt olika hur lång tid det tar innan det blir jämnt och bra, och det kan också gå lite bakåt i utvecklingen när man testar nya tekniker, men det kan bli ganska mycket bättre av att sköljas och sträckas.

        Om man tappar en maska är det relativt lätt att rädda det och plocka upp, beroende på vad det är man stickar. Om man är nervös kan man sätta i livlinor.

        Och kul att du gillar den!

      • Ett annat tips när man lär sig sticka är att se om det finns något stick-café eller så i närheten, där är folk ofta väldigt hjälpsamma. Om man tappar en maska kan det vara bra att ha en virknål till hands så kan man virka upp den. Det är enklare att göra så i början innan man lärt sig

  4. Ping: Rätt avigt, avsnitt 3! | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

  5. Även jag sitter och skrattar högt.
    Jag har precis hittat till ravelry så om ni kan tipsa lite kring hur man kan använda den sidan på ett vettigt sätt vore jag tacksam. Internetbutiker? Svårighetsgrad på mönster, vad tycker ni är svårt, hur utmanar ni er själva, gör ni det? Kan man lita på svårighetsgraderingen på ravelry?

  6. Hej! nu kommer jag inte ihåg vilket avsnitt ni pratade om det att lägga upp maskor, och att det är så svårt att beräkna hur lång tråd man behöver som utgångspunkt. Jag fick lära mig av en tant jag träffade på ett tåg en gång att man kan dra ca 10 cm pr 10 maskor och sen lite till för good measure, och då bör man ha det man behöver – om man inte stickar med extremt tjocka stickor till tunt garn eller så – då får man prova sig fram…..

Kommentera

