Singoallajumper

IMG_20131225_114648
Den här toppen stickade jag i höstas. Den är inspirerad av Singoallajumpern Stefania från boken Stickat och virkat, vintage på svenska (Max Ström förlag). Men jag ville hellre sticka den på rundsticka än att montera ihop en massa delar, så jag valde (surprise!) att inte följa mönstret. Själva stickningen tog inte så lång tid, men tyvärr tog garnet slut på sista varvet och det bar mig emot enormt att köpa ett helt nystan bara för att maska av och sy ihop kanten, så projektet blev liggande tills jag kom på att jag hade broderigarn i exakt samma röda nyans. Det gick utmärkt att använda och eftersom överkanten viks in ser man inte fusket.

Min svärmor ifrågasatte huruvida toppen skulle kunna sitta uppe, men se det är inga problem med hjälp av ett resårband draget genom kanten.

Garnet är Fonty Gueret, ett fransktmerinogarn.

Topp

Kommentera

