Avsnitt 5 – Garn och blod!

Stripes

Det är inte helt lätt att gissa vilken storlek som kommer att passa när.

Vi möts på en alldeles för varm dag och pratar skador! Onda leder, skavsår, brutna ben – eller kanske inte så mycket brutna ben då, men allmänt slitage. Och så diskuterar vi hur vi förhåller oss till mönster (eller låter bli). Som alltid blir det några stickspår, den här gången bland annat om ull som inte känns som ull, var olika människor har sina midjor, och varför Annan och algebra aldrig blir vänner.
(Vi ber om ursäkt för några dunsar i ljudet, det är en femmånadersbebis i studion som inte har stenkoll på sin vattenmugg.)

Rätt avigt finns i iTunes – betygsätt oss gärna! – och Podkicker och de flesta andra poddtjänster, men du kan också lyssna direkt genom att klicka här. Och så kan du prata vidare med oss på Facebook och Ravelry.

Mönster vi pratar om:
Stripes
Square and stripe
Solstråletopp
Zilver
Ugly Duckling Socks
Blank Canvas
Islænder
$5 in Paris

Annat:
Stickpoddens stretch-ABC

8 thoughts on “Avsnitt 5 – Garn och blod!

  1. Tänkte på detta med babykläder. Har stickat en klänning till min systerdotter, till hennes ettårsdag, men den storleken som jag stickade efter var 6 månader. Vet inte om det beror på garnet jag valt eller att det var så tunna stickor så jag var rädd för att de skulle gå av om jag stickar som jag brukar. Kontentan är ändå blev större än ettårsmönstret (omkretsen) och hon har nu en klänning hon kan växa i.

    Tack för en himla bra podd. Nu har jag lite mer sällskap på morgonen till mitt morgonkaffe än min stickning..

  2. Om barnstorlekar kan jag fö bara säga sticka aldrg något i stl mindre än nio månader, till ett år. ( om ni inte VET att det är prematur, så kan ni vinna evig tacksamhet med att sticka pyttesmått). Första halvåret byter de små liven storlek varje vecka, var fjortonde dag. Är de dessutom stora från början kan det vara så att de (fråga hur jag vet!) öht aldrig kan ha stl 0-3 månader (50). ssk läser jag alltid sjuksköterska förresten 🙂

Kommentera

