Island!

Får
Jag har precis kommit hem från en resa till Island, och mellan bergspromenader, varma källor, geotermiska kraftverk och god mat hann jag också med en del stickrelaterat. Lopi, det isländska garnet, består av långa och korta fibrer som både värmer och är vattenavstötande. En del tycker att det är lite rivigt, men det ska tydligen bli mjukare om man tvättar det i balsam. Jag tycker att tröjorna är perfekta för stallhäng, skogspromenader eller bara kalla vinterdagar. Sedan älskar jag ju att sticka flerfärgade ok.

Lopapeysa
Tröjorna med de karakteristiska mönstren kallas lopapeysa, och jag har det senaste året hunnit med att sticka tre stycken. Både amerikanska turister och lokala Reykjavikbor i olika åldrar sportade snygga lopapeysas, de var verkligen överallt. Inne hos handstickningsföreningen låg de bokstavligen i högar. Föreningen har en egen butik centralt i stan där de säljer tröjor och andra ullprodukter som deras medlemmar tillverkat. Men de allra finaste tröjorna fanns nog ändå på second hand-butikerna, de var liksom lite mer färgglada och personliga än de mest traditionella.

lopapeysa_butik lopapeysa_secondhand
Vi tog också en sväng till gamla ullfabriken i Alafoss där Istex outlet med fina priser på garn finns – plus att man ju får tillbaka 15% av skatten när man handlar för mer än 4000 isländska. Jag petade lite särskilt på plötulopin, det ospunna garnet som jag tänkte testa nästa gång. På ett annat ställe några mil längs bort längs floden Várma fanns ruiner efter ytterligare en gammal ullfabrik. Islands ullproduktion tog fart i slutet av 1800-talet, och blomstrade senast under 1980- och 90-talen, men därefter har exporten avtagit. Därför var det också roligt att se nya initiativ som Vík Pjórnsdottír, som fanns i flera av stadens designbutiker. De gör snygga plädar och halsdukar i surrealistiska och sagoinspirerade former och samarbetar med isländska producenter och fabriker. Jag föll för en randig halsduk i färgen ”The King Eider”.

ullverksmidjan
 Inne i stan finns flera fina garnbutiker och det egna garnet säljs lite överallt, men det var ett amerikanskt garn som fick följa med hem (förutom de 16 nystan Alafoss Lopi jag köpte till Amanda och hennes blivande muumuu). Brooklyn Tweed Loft hittade jag på välsorterade Storkurinn centralt i stan (min garnbutiksguide hittade jag här.) Tänk bara om sticktraditionen hade varit så närvarande i Stockholm och i Sverige, och om det hade funnits så många och bra garnbutiker!

/Caroline

landskap
2 thoughts on “Island!

  1. Vilken underbar resa! Lite avis blir jag, har drömt om Island länge. Har aldrig testat att sticka i Lopi, men känt och klämt på det och upplevt det som väldigt rivigt.

  2. Ping: Avsnitt 6: Brev från kolonien |

Kommentera

