Shetlandsstjärnan

shk2

Brooklyn Tweeds Loft-garn är ett mjukt, ulligt och löst spunnet garn som är ganska skört att nysta och sticka med, men som blir superfint efter blockning. Till denna bebiskofta kombinerade jag olika garner från gömmorna när jag var sugen på en flerfärgsstickning i slutet av sommaren. Mönstret med en shetlandsstjärna hittade jag i en bok, och själva koftan freestylade jag lite väl häftigt, för den blev lite brant över axlarna.

steek

Koftan är också den första som jag någonsin steekat. Det var inte alls dramatiskt egentligen, jag sydde raksöm-sicksack-raksöm på båda sidorna innan jag klippte. Därefter plockade jag upp som vanligt för knappslå.

shk

Att koftan är hög över axlarna gör inte så mycket eftersom det går att vika ner den som en krage. Jag funderar faktiskt på att sy in ett fint foder högst uppe. Med ett par träknappar på blev det en perfekt höstkofta, och jag drömmer redan om fler projekt i Loft. Nyligen gav Brookyn Tweed ut en mönsterkollektion inspirerad av fiskartröjor, kanske dags att ge sig på flätstickning?

2 thoughts on “Shetlandsstjärnan

  1. Ping: Avsnitt 11: Rätt Avigt Says Relax (och carpe garnet) |

  2. Ping: Avsnitt 45: Steek och skryt |

Kommentera

