Avsnitt 16: Allting har en ände och stickningen har två

mudd

Vi pratar avmaskningar och avslut – och så funderar vi lite på det här med Den inre syslöjdsläraren. Veckans stickspår: Bristerna i den svenska skolan. Typ.

Lyssna direkt här, eller i din vanliga poddlyssnare. På Facebook och Ravelry finns vi och väntar på era tankar om syslöjdslärare!

Mönster vi pratar om:
Hurricane Ridge
Mary Jane
Turban’d
Graham
Odinn
Raglan von oben
Sierra Currant
Follow Your Arrow 2 (där Sofia hade rätt om att KAL-en börjar 19/1)

Annat:
Amandas fina jumper!
Jeny’s Surprisingly Stretchy Bind-Off
Avmaskningen Sofia pratar om
Boken Julia kallar för “Cast on cast off” heter i själva verket Cast On Bind Off, och är skriven av Leslie Ann Bestor.
Julias mammas blogginlägg
Rosy Green Wool

Annonser

10 thoughts on “Avsnitt 16: Allting har en ände och stickningen har två

  1. Apropå den inre syslöjdsläraren: min mamma har lärt mig att man får fuska, så länge det inte syns. Nu är hon inte syslöjdslärare men utbildad sömmerska/mönsterkonstruktör.

  2. Hej och tack för ännu ett bra avsnitt😃 Vill bara uppmärksamma er på att länken ovan till Hurricane Ridge går till fel mönster…
    Ang inre syslöjdslärare så tror jag att hen sitter där nånstans, framförallt när jag vill ta mig an ngt komplicerat. Men för det mesta är hen snäll och uppmuntrade. Däremot gympa och bildlärare har genom åren tryckt ner mitt självförtroende rejält😁

  3. Hej!
    Ja, ni har lyssnare som är textillärare – till exempel jag! Och ja, eleverna har slöjd i skolan idag (även om ämnet då och då hotas). Men jag tror (och hoppas) att undervisningen är en annan än den beskrivning några av er gav från er skoltid. Jag tror också att undervisningen kan skilja sig mycket åt från skola till skola, lärare till lärare.
    Huruvida även textillärare har en ”inre syslöjdslärare” så är svaret (i mitt fall) ja. I mitt fall hjälper hen mig att skärpa mig, vara noggrann när det behövs, ”fuska” när det inte spelar någon roll, och hjälpa mig i tanken kring problemlösning… Jag gillar min ”inre syslöjdslärare”, hen är inte en kopia av någon av mina lärare utan mer ett noggrannare, lite smartare jag!
    För övrigt, om ni vill besöka en nutida textilslöjslektion är ni välkomna till mig i södra Stockholm! På riktigt!

  4. Min inre syslöjdslärare är snarare min mamma som förmanar mig om att faktiskt mäta ordentligt och inte bara chansa (mest när det kommer till sömnad). Syslöjd var i alla år mitt värsta ämne och en ren och skär pina. Min mamma har alltid sytt väldigt mycket och är främst upplärd av sin mormor (född slutet av 1800 -talet) dvs enligt den gamla skolan (eller vad man nu kallar det). Jag satt ofta med mamma vid symaskinen som liten och lärde mig därmed den gamla skolan (gud nåde dig om du zickzackar ihop sömsmånen och inte kanterna var för sig……). Så när jag kom till mellanstadiet och skulle ha syslöjd gick det käpprätt åt helvete. Jag hade lärt mig på ett sätt, använde det och var trygg i det. Syslöjdsfröken var inte precis pragmatisk utan skällde mest och påstod att jag gjorde fel. Dessutom var jag såååå slarvig. Så jag fick mest sprätta för att sy på ett i mitt tycke sämre sätt. När det kom till stickning och virkning så fick jag varje gång höra att jag höll stickor och virknål fel. Till saken hör att jag har en nervskada i min vänstra axel vilket gör att jag inte har full rörlighet i hand och arm. Så jag kan helt enkelt inte hålla som man ”ska”. Killarna fick alltid väldigt mycket hjälp och vi tjejer fick mest höra att vi var besvärliga och kunde lösa problemet själv. Droppen blev när killarna fick sy kallingar i fint fejksiden men vi tjejer inte fick sy trosor. Eftersom jag inte har vett att vara tyst och inte för mitt liv förstod varför jag inte fick sy trosor (inte nu typ 16-17år senare) blev det väääääldigt mycket diskussion. Så jag drog till träslöjden istället. Där fick jag beröm och hyllades för att jag kunde hålla i en hammare, vågade såga osv. Det tog många år efter syslöjdsfrökenincidenten innan jag ville sy och sticka igen. Idag är stickning och sömnad min största hobby. Så fel lärare kan verkligen stjälpa ett intresse och förstöra. Idrottslärare ska vi inte prata om…………. (Har fortfarande inte riktigt kommit till en punkt där träning är något annat än ett nödvändigt ont).

    Tack för en fantastisk podd! Fick lite akut operera bort min gallblåsa förra veckan (aj) och jag hade flera olyssnade poddavsnitt som verkligen förgyllt min sjukdomstid.

    • Ajaj! Hoppas du får en lindrig konvalescens!

      Dina syslöjdserfarenheter låter ju lite som våra, men tack och lov verkar dagens slöjdlärare vara av annat virke (hehe).