Avsnitt 17: “Vanligt folk kanske inte fattar att stickare är galna”

Stickningstatuering(Bild från Flickr CC; Casey/Jones.)

Efter en promenad genom influensaskuggans dal är vi äntligen tillbaka! Vi pratar sticknings- och garntatueringar, och alla märkliga ställen där man kan hitta inspiration för mönster, färger och projekt. Plus sockiplastyoga och mycket annat.

Lyssna direkt här, eller i din vanliga poddlyssnare. Och så vill vi prata med er på Facebook och Ravelry om tatueringar och inspiration!

Mönster vi pratar om:
”Korpur”
Kort boblegenser
Coffee Bean Cardigan
Sylta-sockor

Annat:
Tubular cast off
Ravelry-gruppen för tatuerade stickare och virkare
Virkade bröllopsklänningen
Organic Knitters

6 thoughts on “Avsnitt 17: “Vanligt folk kanske inte fattar att stickare är galna”

  1. Ping: Sedan kom helgen, och en ny måndag som inleddes med Serial | Fiat Deluxe

  2. BJUD IN BLOCKNINGSKILLEN! Kom igen, new kids on the block!
    OBS, äskar härmed ordvitspoäng!!
    Men seriöst, vore kul med en gäst, gärna en som pratar blockning på detaljnivå. Men sätt en äggklocka och kasta ut honom efter att tiden löpt ut 🙂
    Tack för nytt fint avsnitt!!

  3. Tack för ännu ett trevligt avsnitt. Apropå uppropet om hur man uttalar ”raglan” så kommer här mina funderingar.
    Själv uttalar jag raglan med korta a-n och betoning på det första; på liknande sätt som ”ramlar”. Om jag hör det uttalas med långt första a och betoning det så tycker jag det är en OK variant (låter som ”ladan”). Däremot tycker jag det låter jättekonstigt om betoningen är på andra stavelsen. (Svårt att komma på ett exempel – ah: ”banan” (frukten).) Första gången jag hörde det uttalet var för några avsnitt sedan i er podd och jag fattade först inte vad som menades.
    Det måste inte vara två likadana konsonanter (t.ex. gg) för att ge kort vokal, det kan vara två olika konsonanter, såsom ”gl” i ”raglan” eller ”sk” i maska.

  4. Jag har googlat! Verkar komma från Baron Raglan, dvs en gammal britt så jag gissar också på korta a:n. Men det är ju rätt festligt med banan-uttalet 🙂

Kommentera

