Avsnitt 19: Let’s talk about socks, baby!

Tiny socksVi pratar om våra favoritsätt att värma våra (eller andras) fötter, alltså strumpor – men också om hur man ska ta hand om sina plagg när de är klara. Vem använder särskilt virvlat vatten, och vem slänger dem helt dödsföraktande i tvättmaskinen?

Du kan lyssna direkt här och i din vanliga poddlyssnare. Och kom och prata strumpor (och allt möjligt annat) på Facebook och Ravelry!

Mönster vi pratar om:
Minetta
Jojos strumpor
Mojo socks

Annat:
Baa Ram Ewe
Sonett Ulltvätt
Soak
Sweet Tomato Heel
Figure eight cast on

4 thoughts on “Avsnitt 19: Let’s talk about socks, baby!

  1. Erkännande: Jag har skälvan för istickshälar. Var ska jag sätta in tråden är det ena, men det andra är att min erfarenhet av hälar utan kil är dålig, dvs kortvarv eller instick där man stickar in ett nittiograders segment över halva varvet är att folk inte får på sig sockan. Jag tror det kallas för höga vrister, men jag är inte säker på att problemet är identifierat, så varje gång jag tänker att NU ska jag vara modig och sticka istickshäl, så fegar jag och stickar hällapp nerifrån, för det fungerar. Stickar man som jag regelbundet 45or så är tanken att riva upp hela sockan för att hälen inte fungerar inte det bittersta lockande.
    Mitt andra är varför går mina strumpor aldrig sönder på hälen? Jag får hål på tårna eller trampdynan.
    Tredje, jag vill ha strumpor som sitter precis, inte negative ease, jag tror de håller bättre då, att de värmer bättre och skapar ett bättre mikroklimat runt foten i skon/kängan, dvs även svalare, och så slipper jag min strumpklaustrofobi. Normalt, på den gamla onda, bomullsstrumptiden sparkade jag av alla strumpor så fort jag kom in och fått av skorna, så icke med mina (hemstickade) ullstrumpor, de minskar inte två stl efter tvätt, har inga otäcka sömmar i tårna, och de sitter åt precis lagom, iaf när jag lyckats.
    Aka försöka vidga enveloppen och testa ett fleeglemönster. Tror jag.
    Oops. Lång arkeologi igen, sorry.

Kommentera

