Avsnitt 25: Garnnorm, koftkonflikt och alpacka-agility

Vad är egentligen garnnormen? Vad är egentligen en kofta? Och VAD är egentligen alpacka-agility? Det och mycket mer diskuterar vi i en podd som på sina håll nästan är mer stickspår än ämne.

Du kan lyssna direkt genom att klicka här, eller i de flesta prenumerationstjänster. På Facebook och Ravelry kan du prata garnnorm, födelsedagskalas, garnfastor eller precis vad du vill.

Ettårskalaset finns som Facebook-event här. 23 maj 12-15, Stockholms länsmuseum.

Mönster:
Apples!

Annat:
Alpacka-agility på Youtube
Stick it up
Om koftans etymologi
Rachel P Maines
The Technology of Orgasm
Ludditer

One thought on “Avsnitt 25: Garnnorm, koftkonflikt och alpacka-agility

  1. I egenskap av luddit vet jag såklart inte hur jag prenumererar 😉
    Men, garnmaktordningen … För evigheter sedan, på 70-talet stickade alla supertjocka tröjor i tjocka garner som inte kallades bulky utan grova och stickor sex, eller högre. Min man har TVÅ supertunga jättetjocka tröjor som hans mamma stickade. Detta fortsatte in på 80-talet och gick över i mohairvågen. Jag har ett av mina tidiga alster stickat med sexor, enligt modestickning i DV, rutat i flera färger. Sedan blev stickning, ull och tröjor omodernt och skulle slaktas till handväskor och muddar och garnaffärerna dog av och ingen stickade stora grejer längre … Nu när stickrenässansen slagit till upptäckte jag att den gamla tröjan kunde behöva stoppas. Iväg till min välförsedda lys efter grovt, blått ullgarn … Konstaterade att det inte var det lättaste att hitta, slutade med att jag blandar två trådar.
    Vi har ofta på tok för varmt överallt för grovstickat och när vi sportar, idkar friluftliv, då har vi fleece, för den kommer mycket bättre överens med kardborreband och matchar gps:en mycket bättre.

Kommentera

