Avsnitt 26: Jubilee!

Kalas!Vi livepoddade på ettårskalaset på Stockholms Läns Museum (vad än Julia försöker kalla det) och sammanfattar året i livet och podden. Hån, konflikter, förvirring, ordvitsar – allt ni älskar med Rätt avigt. Samt: Vi annonserar en awesome tävling, enormt tack till Garnr som sponsrar den! Lämna ditt bidrag i kommentarerna här eller på Facebook!

Du kan alltid lyssna direkt här eller i din vanliga poddlyssnare. På Facebook och Ravelry kan du diskutera året som gått!

Mönster:
Urdr
Blank Canvas
Chuck

Annat:
Slöjd Stockholm
Lia Agency
Eva Eriksson
Allra första avsnittet
Garnr

35 thoughts on “Avsnitt 26: Jubilee!

  1. Jag drömmer om att sticka min första tröja, jag har stickat en del men när det kommer till att sticka till mig själv då tar det stopp. Jag har hittat en koft/tröja jag tror jag skulle mäkta med, http://www.canadianliving.com/crafts/knitting/knit_a_chunky_cabled_cardigan.php
    Jag tänker mig att den kommer göra sig bra i The wool stickade på de härligt tjock trästickorna från We are knitters. Blir det någon krona kvar ska det gå till ett grönt bambugarn för att sticka en groda som ska få pryda väggen utanför NO-salen på mitt jobb. https://www.etsy.com/se-en/listing/114169397/biological-knitting-pattern-collection?ref=shop_home_feat_4

  2. Grattis grattis till ett år som podd! Ett fantastiskt år, för mig som lyssnare! Kan knappt tro att det gått ett år sedan första avsnittet..

    Såklart vill jag vara med och tävla! Och vad kan vara mer ”dreamy” än ett projekt i Dream in Color-garn? Färgerna är underbara med precis rätt mängd variation och garnet är drömskt mjukt och härligt att sticka med. Drömprojektet är en Boxy av Joji Locatelli, massor massor massor av slätstickning så att man kan njuta maximalt av garnet utan att distraheras av mönster eller annat tänk 🙂 Jag tänker mig den i Smooshy i färgen Cocoa Kiss, alldeles lagom diskret för att kunna användas i åratal utan att jag tröttnar på den, men alldeles lagom varierad för att inte bli platt och tråkig. Jag lever mig gärna in i rollen som ”en person som har stickat en Boxy”. Det känns som en härlig person 😉

  3. Grattis till ert första år som poddare! Det är extra kul eftersom jag har följt er ända sen ni gav ut ert första avsnitt. Jag ser verkligen fram emot att få höra mer av er i framtiden. När man lyssnar till era program känns som om man får sitta med vid ert stickfika, samtidigt som Julia modererar så att det fippar ut lagom mycket 🙂

    Klart jag har drömprojekt. Många.
    Framför allt har jag en dröm om att sticka en hel tröja i Indie-färgat garn och Easyknits gillar jag verkligen, inte minst sedan jag fick träffa honom på en mässa i London nyligen. Han färgar så helt fantastiska färger. Hans garn Lush är dessutom i BFL som är min senaste favorit bland fibrer. Hållbart och tillräckligt mjukt för att ha nära huden. Och han färgar det i min absoluta älsklingsfärg, Tambourine! Annars är jag svag för de varma, lite djupare gröna färberna också.

    Ett sådant fantastiskt garn behöver egentligen inget extra, för garnet gör tröjan! Och då kommer jag genast att tänka på Ysoldas Blank Canvas. Ett mönster jag känner väl och vet att det ger en riktigt välsittande tröja.

  4. Grattis till 1 år i poddvärlden!
    Och tack för att ni skickade mig till ännu en bra sida med Garnr 😉
    Drömprojekt, då tänker jag Dream big or go home! 😉
    Tänk er en kylig söndagsmorgon och man vill bara inte kliva ur sängen, ens för att brygga kaffe.
    Hur mycket lättare skulle det inte bli om man hade en stor mysig hemstickad morgonrock att klä sig i kompletterat med fötterna i ett par varma sköna tofflor, hemstickade såklart!
    Min drömmorgonrock vill jag sticka i alla möjliga glada färger i Snuggly Baby Bamboo DK, så man kan ha den både på sommar och vinter, samt att den går att tvätta i maskin. Och lystern på garnet sen och alla fina färger som finns, oj!
    Som sagt Dream big or go home! =)

  5. Hurra för er!
    Garnr har flera garner som jag länge har velat prova, så för att maximera klämmer jag in två drömprojekt. Av två härvor Colinette Jitterbug skulle jag sticka en Hitofude, kanske i färgen Velvet Plum. Sedan skulle jag ta två härvor Dream in Color Classy i färgen Blue Lagoon och sticka en riktigt mysig sjal, troligen en trekantig (uppifrån!) utan något särskilt mönster.

  6. Grattis till ett års poddande. Jag drömmer om en kappa i gotlandsfårpäls, men då jag inte vill offra något stackars får vill jag göra den i öglestickning av gråa och bruna nyanser av till exempel ecological wool. Öglorna ska vara lite mindre och tätare på kroppen och vid krage och ärmslut ska de vara lite längre, yvigare och lurvigare så att det blir extra gott och varmt på vintern. Nästan som en ryamatta. Mönster får jag väl uppfinna under vägen och om någon skulle gilla resultatet så delar jag gärna med mig.

  7. Grattis till 1 år! Jag älskar när det dyker upp ett nytt avsnitt i telefonen, min tid på pendeln är räddad den dagen!

    Mitt drömprojekt är en Vimpel ponchogenser http://www.ravelry.com/patterns/library/vimpel-ponchogenser–garland-sweater-poncho som jag gått och suktat efter ett tag men inte riktigt vågat mig på än. Jag tänker mig den i Arcadia från Easyknits. I gult och grönt, eller orange och grönt eller lila och grönt, eller… ahhh! Den skulle bli så fin!

  8. Grattis till ett roligt år:)

    Vill också tävla! Har upptäckt det fantastiska med flerfärgsstickning och trånar efter koftan Oh-land av Linnea Ornstein http://www.ravelry.com/patterns/library/oh-land…. Supermysigt mönster:) och extra roligt med svensk design tycker jag. Så en riktig utmaning med första mönsterstickade koftan samt steekning! Hjälp:/

    Har kikat in garnet Cashmerino Aran från Debbie Bliss som jag tror skulle passa finfint! Tänker mig kanske färgen Amber, med en bård i Beige och blommor i charcoal eller chocolate…

    Kram kram

  9. Tack för en superpodd! När ni började sända hade jag inte ens börjat sticka, nu är jag snart klar med kroppen på min första kofta – tusen tack för all inspiration! Just nu ägnas mycket av min tankeverksamhet åt ett par födelsedags-strumpor jag ska sticka till min mor. De som mormor stickade innan hon gick bort för snart 10 år sedan är bokstavligen utslitna och nu vill jag göra ett par nya fina. Med strumpor behöver man ju inte heller vara så försiktig med färg. Jag har därför spanat in JITTERBUG, troligen i Lobster Pinch och Velvet Damson.

  10. Grattis och tack för 1 helt år i podvärlden, vi ser nog alla fram emot fortsättningen också! Tack också till Garnr som fixar en suverän tävling!
    Mitt drömprojekt är en kofta jag hittat på ravelry, http://www.ravelry.com/patterns/library/entangled-vines, fast i färgen Sunset, den ljuvliga orange som får mig att bokstavligen dregla. (eller möjligen burgundy, eller marins, eller…. de är ju så fina allihop) Jag skulle också gärna testa att sticka med nya stickor med brytbara tippar, kanske i carbonz. Blir det pengar/garn över, gör jag en mindre variant till barnbarnet Penny också, hon älskar färg, och allt som farmor stickar, hon säger ofta att ”hon behöver en kofta” — ojoj, hur ska detta bli, hon är bara 3,5 år ännu. / kram på er

  11. Grattis till 1 år!

    Mitt drömprojekt finns innuti huvudet. En tanke som började för 2-3 år sedan då jag köpte boken vampyrstickning. Där i finns en luvcape med en rad hjärtan som görs av hål. Min inre cape påminner om den i boken men skulle vilja ha den lite längre sluta som en kort jacka och luvan ska vara rymlig och känslan när jag bär capen ska vara magisk. Jag vill känna mig som rödluvan i en magisk sagovärld. Har hittat ett fantastisk garn på garnr’s sida:
    https://garnr.se/malabrigo-worsted-vermillion-24/
    En underbart fin röd färg.
    Nån gång i framtiden vill jag göra en vacker cape, om jag vinner garnet kanske jag får tummen ur och börja skapa. 🙂

  12. Tack för en supertrevlig podd, och grattis i efterskott! Jag blir alltid så glad när ett nytt avsnitt kommer ut. Sjalavsnittet lyssnade jag på en dag när jag var på väg i bil mot Kisa. Det gjorde verkligen intryck, på ett positivt sätt. Tycker det är härligt att ni kan bli så inne i en stickdiskussion!

    Mitt drömprojekt är en Audrey in Unst i en härligt turkos färg. Den skulle bli en riktig vitaminkick som kan förgylla både sommar och vinter.Färgen Warp Speed i garnet Arcadia har precis rätt färg, och det skulle vara spännande att testa.

  13. AH! 1000 kronor garn?! Från en sån fantastisk sida som garnr.se? Jag är på!

    Mitt drömprojekt är en Sylvi (http://www.ravelry.com/patterns/library/sylvi) som är en typ kappa med en häftig mönsterstickad rygg. Jag har dragit mig för den för att det dels är ett enormt projekt men också för att garnkostnaden skulle dra iväg på ett sånt stort projekt. Men vilken chans att vinna garnet till den. Då har jag ingen ursäkt längre!

    Jag vill sticka den i Ecological Wool Eco + från Cascade i färgen Lipstick 0507. Om jag tolkat mönster och information rätt på hemsidan så skulle jag behöva fem härvor.

  14. Grattis till en härlig podd =)
    Ett drömprojekt för mig vore att göra Bigger on the inside… har varit nyfiken på Colinettes Jitterbug länge och deras Velvet Damson skulle nog passa till detta projekt…

  15. Mitt drömprojekt är koftan Arwen stickad i Debbi Bliss-Cashmerino Aran. 16 mysiga nystan!!! ❤

  16. Hejsan
    Och grattis till en toppenbra podd full med inspiration
    Jag drömmer om att få konstruera en kofta full med garnnystan och stickor i mönstret
    Skulle väl passa en sticknörd som mig

  17. Tack för en underbar podd och grattis till ett års poddande 😘
    Jag älskar förresten att läsa Garnr’s härliga beskrivningar av garnerna och att de länkar till projekt med respektive garner på Ravelry, en garnaffär i tiden tänker jag!
    Så jag vill självklart vara med och tävla och drömmer om att få sticka i det vackra garnet Malabrigo Worsted i färgen Water Green.
    Den perfekta drömlika färgen! Jag vill sticka en Bloomsbury Sweater som skulle bli perfekt kyligare sommarkvällar och supermysig på vintern, färgen känns både fräscht somrig och krispigt isig!
    Kan det bli bättre!?
    Om jag skulle ha sådan tur att jag vann skulle jag dansa glädjedansen i en Water Green Bloomsbury innan typ midsommar ( vilket även skulle bli praktiskt eftersom det alltid brukar vara kallt just den somriga dagen) för stickorna skulle knattra i raketfart!

  18. Efter att bara ha vågat sticka handledsvärmare och halsdukar, har allt poddlyssnande nu faktiskt inspirerat och fått mig att sticka var sin tröja till mina barn. Nu känner jag mig redo att ge mig på ett större projekt, något till mig själv och gärna med lite aningen mer teknik än förut – jag tänkte våga mig på lite mönster och inte bara en tröja rakt uppo ch ner. Tröjan för mig hittar jag här: http://ysolda.com/patterns/skelf

    Jag tänker mig en härligt blå, och då skulle 5 nystan i Peacock Shadow från Dream in Colors Classy, eller 6 nystan av Buscando azul i Malabrigos worsted passa finfint. =)

  19. Gillar verkligen att en kan välja garn utifrån tjocklek på Garnrs hemsida!

    Mitt drömprojekt är att sticka en kofta till mig själv. Det har länge varit bara en dröm. Jag har stickat mössor, vantar och sjalar till mig själv och koftor till mina barn. En stor kofta och dessutom i en storlek med flera x, har känts övermäktigt.
    Men nu har jag insett att jag inte längre är nybörjare. Klart att jag kan sticka en kofta till mig själv! Klart jag ska ha en hemstickad kofta!

    Jag gillar mönster ”Argo” http://www.ravelry.com/patterns/library/argo
    Det jag gillar med den är att den går upp ordentligt i halsen och att den har hellånga ärmar. Det tycker jag är skönt under höst och vinter. Lite osäker på fickorna dock…

    Jag vill använda garnet ”malabrigo Worsted” och varför inte slå på stort direkt och göra en klarröd. Färgen ”Vermillion” är snygg och jag skulle behöva sju härvor för att vara på den säkra sidan.

    Tack för en bra podcast och grattis till 1år!

    /LillaAnnaPysslar

  20. Tack för ett jättetrevligt år! Det är alltid ett litet skutt i hjärtat när jag ser ett nytt avsnitt i appen, självklart prenumererar jag!

    Jag är inte rädd för något stickmässigt och stora projekt är härligt. Höjden av lyx måste väl det väl vara att ha en silkesmjuk klänning! Jag är så sugen på att prova garnet Grace i färgerna Frenchie, India och deep purple i en randig http://www.ravelry.com/patterns/library/folie-a-deux . Skoja inte om att jag skulle känna mig snyggast och mjukast på jobbet. Jag skulle glida omkring som en mystisk Parisienne.

  21. Takk for en herlig og alltid like inspirerende podcast. Rätt Avigt er medskyldig for at jeg blir en stadig flinkere og mer avansert strikkerske, for det finnes ikke noe bedre enn å få høre om hva dere strikker og bli inspirert! Skulle jeg ønska meg et drømmeprosjekt med garn fra Garnr, måtte det vært å strikke noe i omtrent samme stil som http://www.ravelry.com/patterns/library/peacock-eyes-cardigan i fargen Velvel plum i garnet Jitterbug.

  22. For en fantastisk garnbutikk! Jeg drømmer om garnet Grace fra Louisa Harding, med ull og silke, og det ville jeg brukt til å strikke den her genseren: http://www.ravelry.com/patterns/library/poolside-4 som har vært i mine favoritter på Ravelry aaaltfor lenge. For en drøm å få den på pinnene i luksusgarn! Fargen tror jeg måtte bli en blå, kanskje Dark Teal eller Frenchie… aahh, sukk!
    Takk for deres fine (og energirike) podcast 😉 Martine

  23. Alltså, den här tävlingen gör mig så pepp! Är supersugen på att sticka denna lyxiga spetssjal!
    http://www.ravelry.com/patterns/library/gamayun-bird
    Skulle använda den neutrala och alla blå nyanser av merino lace och det skulle bli så underbart att jag knappt skulle orka med. Skulle ligga och sova på dessa små delikata spetsmoln sedan och drömma om enhörningar typ. Misstänker att rundsticka med lååång kabel och tippar i 3.5 skulle hjälpa till göra jobbet. Den här sommaren är jag arbetslös och har inga pengar alls till att göra annat än att drömma om lyxiga garner och sjalar, dock all tid i världen att faktiskt up my stick-game och faktiskt få drömprojektet i hamn. Ja, om jag vinner då dvs. (Sorry för snyfthistoria) Förresten vill jag ju typ beställa alla härvor av ultra pima och heritage som finns från garnr, lägga dem i badkaret och sedan mig själv däri, snacka om drömprojekt.

    I övrigt, hurra för att ni är så bra! Älskar att lyssna och gör det nästan jämt när jag stickar/virkar/broderar. Svårt att tänka mig bättre sällskap faktiskt!

  24. Gratulerar!

    Det var inte svårt att veta vad jag drömmer om att sticka. Enda sedan jag såg den har jag velat sticka en klassisk Haukelikofta.

    http://ljo-s.blogspot.se/2013/09/haukelikofte.html?m=1

    Trots att jag har stickat sedan jag i princip vad tio år gammal så har jag bara stickat en kofta till mig själv. Jag gjorde ingen provlapp och när den var klar efter mycket mödosamt arbete så var den tre gånger för stor. Tog den till en skräddare men den gick tyvärr inte att rädda. Jag grät och skrattade så jag höll på att smälla av samtidigt.

    Så kanske jag kan få revansch nu! 🙂

    Jag ser framför mig en långsam, njutningsfull stickning som tar många timmar i det finaste ullgarnet. Det kanske tar några månader – det kanske tar ett år att bli färdig. Det spelar ingen roll. Det viktiga är vägen dit.

    Jag tänker att den hade varit fin i worsted eller i den ekologiska ullen.

    Jag hoppas på tur och att jag en gång för alla kommer få en kofta som äntligen passar :).

  25. just det! Grattis till ert första poddår också så klart. Ni var bra från början men ni blir liksom bara bättre och bättre. Hoppas ni fortsätter i många år till! 😀

  26. Bra jobbat, fortsätt så!

    Jag vill sticka all världens strumpor! Cascade heritage är ett riktigt favoritgarn, vilken dröm det vore att ha ett helt lass hemma och bara lägga upp, en paret efter det andra! Jag följer Davids toe up cookbook lite fritt sådär och gör något mönster. Eftersom jag är livrädd för att drabbas av second sock syndrome stickar jag dem alltid samtidigt på rundsticka.

  27. Grattis!
    Vilken underbar garnbutik! Skulle vilja ha många av garnerna – om inte för att sticka med så att ha att gosa med. Jag drömde mig iväg mot ett projekt i Luisa Hardings Grace. Merino och silke – Aah! Fantastisk lyster och det måste vara ljuvligt att ha i händerna och sen på sig. Färgerna Pine, Frenchie, Ruby och Colemans bildar en härligt mättad fullständig färgkombination och min blivande kofta är randig och ganska enkel i konstruktionen, rak och möjligen bara något insvängd. Ränderna är cirka tio varv så det blir lite trådar att fästa, men det kan jag stå ut med om jag skulle vinna lyxgarn 😉

  28. Jag skulle så gärna vilja sticka matchande hönsestrikk-tröjor åt mig och mitt barn. Riktigt pråliga tröjor med namn, katter, traktorer, tulpaner och kvinnotecken! Jag skulle sticka dem i mjukaste lush från easyknits, det skulle kännas riktigt dekadent att sticka något barnsligt och lekfullt i ett så lyxigt garn. En extra bonus är att färgerna skulle pigga upp mina ganska trötta stunder av egentid såhär som nybliven mamma.

  29. Ping: Denna året ett liv | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

  30. Ping: Detta året ett liv | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

