Siri success!

Kommer ni ihåg att vi pratade om det här med att fota färdiga plagg?

siri_trad_2Det är inte alltid helt lätt, även om man har en snäll person som ställer upp och rantar runt med en i trädgården.

siri_fr1_2

siri_knapp_2

siri_rygg_2

Men så här fin blev i alla fall Siri när den var klar och blockad och knappad och allt. Och skön!

Jag stickade den i Cascade 220 Superwash, i färgen 801 Green. Jag skulle nog säga att det gick åt ungefär fem nystan — jag började med sex men har ungefär två halv-ish kvar, eftersom jag började på nytt nystan med båda ärmarna för att inte riskera behöva skarva mitt i. Så ganska drygt 1000 meter för storlek… L, tror jag? Har självklart slängt utskriften av mönstret där jag ringat in. Men jag har för mig att jag stickade L för att jag vet att jag stickar ganska löst. Sen blev det så att när jag lärde mig att göra mina aviga maskor o-vridna så blev mönstret över oket lite mindre löst, men inte så mycket att det stör.

Den med goda öron och gott minne kanske minns att jag fick lära om de vridna maskorna  eftersom det ska flätvridas på ett särskilt sätt och det blev så många extra anpassningssteg och jag höll på att bli vansinnig. Så heja mig, eller nåt.

Jag stickade ärmarna enligt instruktioner och de blev trekvarts, vilket jag för det mesta föredrar, men jag är ändå lite fundersam för på bilderna är de långa. Jag har inte direkt orangutang-armar. Men det bidde bra som det bidde. Och jag tycker definitivt att jag kan bocka av min första trippelkofta! Den är fin, den sitter bra, och jag är toknöjd.

Efter ett tag uppflugen i ett träd tröttnade jag dock på att bli fotad. Och sen var det lite bökigt att ta sig ner igen eftersom jag var rädd om koftan. Så kan det gå när man får för sig att vara lite mer konstnärlig.

siri_knas

Kommentera

