Avsnitt 41: Blicka framåt, blicka bakåt

12357870_914954318552346_2098946854_n

Valfångartröjan som Caroline stickade tilll sin kollega.

Vad har vi egentligen haft för oss i år? Vi försöker sammanfatta vad vi producerat, vad vi lärt oss och vad vi helst inte låtsas om. Och så gör vi upp vilda planer för 2016.

Vill du vinna garn från Manos de Uruguay? Då får du lyssna på avsnittet! (Tack till Järbo Garn som skänker garn till tävlingen.)

Lyssna direkt här eller i valfri poddlyssnare. På Facebook och Ravelry kan du berätta om ditt 2015 och ditt 2016!

Mönster
Petal Yoke Cardigan
Calligraphy (kofta)
Brick (tröja)
Opus the Octopus (leksak)
Kort boblegenser (tröja)
Sage (tunika)
Minetta (kofta)
Refur (barnkofta)
Lilla My (kofta)

Annat
En förbannad podd (bokpodden som Sofia gör)
Drops Alpaca Silk Brushed (garn)
Onion Tussah Silk (garn)
Manos de Uruguay (garn)

Sudderutt (instagram)

36 thoughts on “Avsnitt 41: Blicka framåt, blicka bakåt

  1. Stickande föresatser för 2016
    Jag har stickat mer eller mindre sen jag var sju (liten paus i tonåren) sen min farmor lärde mig. Jag har alltid gillat små projekt för att de är lätta att ta med, eftersom jag mest stickar på fik, i kollektivtrafiken och när jag väntar. När jag levlar blir det inom mina älskade småprojekt (största levlingen i år har varit flätor. Inte alls lika svårt som jag trodde).
    Inför nästa år är min föresats att börja med lite större projekt för att komma ifrån sockor, vantar, mössor, disktrasor, disksvampar och liknande. Jag tänker sjal. Jag tänker lite mer avancerad cowl.
    Jag föresätter mig att sticka upp mer av min stash. Allt detta bomullsgarn vill användas.

  2. 2016 vill jag lära mig sticka plagg på min nya stickmaskin. Med den kan jag fuska på raksträckorna, och njuta av att sticka lulllullet.

  3. Föresatser Stickning 2016. Jag vill bli bättre på att faktiskt avsluta mina projekt och framför allt sticka till mig själv. Min garderob nästan ekar på grund av brist av kläder! Jag tänker helt enkelt sticka trippelkoftor till mig själv. Tre stycken koftor. Tre värmande, gosiga och sköna koftor. Först blir det Lilla My för den köpte jag på Symässan i Borås i september.

    Sa jag att jag aldrig stickat en kofta eller tröja till mig själv?

    Nu är det dags.

  4. Jag vill sticka mer flerfärgsstickning nästa år! Gärna i tunna garner, är speciellt sugen på Jamiesson’s Spindrift.

  5. Jag vill fylla 2016 med en massa njutningsstickning i härliga garner. Jag vill också bli bättre på flerfärgsstickning, steeka något och våga improvisera mer… Gott nytt år!

  6. Hej på er!

    Tack för podden!

    Jag är för närvarande besatt av känslan att inte ha NÅGOT garn och sedan gå till en garnaffär och köpa till något storprojekt: typ klänning. Därför har jag som föresats att sticka från det garn jag har hemma, ge bort och skänka det jag inte vill ha med att göra. Jag har ingen stor garngömma så det borde inte vara omöjligt.

    Självklart märkligt bidrag i en tävling om att vinna garn, men det behövs lite morötter på vägen så klart ;-).

    Jag är så glad att ni poddar, det får mig att känna mig mindre ensam. Tack för i år och gott nytt år, ser fram emot alla avsnitt nästa år ;-).

    Kramar till er alla.

  7. 2016 ska jag bli bättre på att repa upp de plagg jag inte blir nöjd med och därför inte använder. Jag tänker repa upp och sticka något annat.
    Sen hoppas jag verkligen att det blir av att jag stickar sockor av de sockblanks jag köpte på förra (2014!) årets Stickfestival i Borås.

  8. Hej på er!

    2016 ska jag äntligen sticka Barnelopper av Pinneguri till mitt barn, och testa att steka (!). Sen ska jag göra trippelkofta till mig själv då jag har på tok för lite koftor (faktiskt), och så behöver jag en stooor sjal/filt att ha på jobbet då jag inte klarar av att sitta stilla och jobba i 8 timmar där det är 19 grader utan att frysa ihjäl.

  9. Så herlig at det kom en pod-episode før 2016! Beste måten å avslutte 2015 på er å høre på dere og strikke i en time :^)

    I 2016 skal jeg strikke opp stashen min, spesielt alle de fine, dyre luksusnøstene som har blitt med hjem fra ferie, men som aldri blir brukt fordi ”hva om det ikke blir bra?!”

  10. Jag ska lära mig flerfärgsstickning, Organisera (Läs städa) mitt hobbyrum, Göra klart alla UFOs, eller iaf några….och sticka minst ett par sockor per månad…mm mm
    Vi får väl se hur det går…. 😉

  11. Tack för en fin pod och vad kul med tävling! Mina föresatser för 2016 är:
    – Sticka av min stash. Jag har ju köpt garnet för att jag gillar det, och om det inte är det perfekta projektet kan jag alltid repa upp = mer sticktid för garnpengarna.
    – Steaka. Jag föredrar koftor men det är ju inte SÅ kul att sticka aviga maskor. Om alla andra vågar så ska väl inte jag vara sämre.
    – Avsluta trippelkofta. Jag har en som är färdig, en där jag precis är klar med torson och en där jag bara stickat ett par cm på oket. De två sista har repats upp var sin gång när jag tagit av för ärmarna för de var ca 2 stl för stora. Men jag ska bli klar innan maj är det tänkt.

  12. Jag ska fortsätta ett bara ”luststicka”. Stora projekt, små projekt, till mig själv och mina barn. Bara det som känns mest lustfyllt. Inte ha några saker som jag SKA göra, för då blir det inte roligt. Lära mig nya saker kommer jag ju göra oavsett.
    Fast jag SKA nog göra en babykofta till min systerdotter som ska ha barn till sommaren.

  13. Så kul med tävling! Eftersom jag, återigen, tänker hinna med alldeles för mycket även 2016 är mitt mål med stickningen att hålla det HELT kravlöst. Stickning 2016 ska bara vara avkoppling, njutning och egentid! Ingen deadline, inga måsten. Det har jag nog av ändå. Puss på er och tack för er fina pod, som också passar bra in i mitt kravlösa stickår. 🙂

  14. Hej på er!
    2016 ska bli ett år då jag använder mig av allt det fina garn jag redan har i mina gömmor. Jag vill också sticka en massa gladsockor i tunt garn som får mig att må bra och andra människor att le!
    Gott nytt fårår! 😉

  15. Hej! Min föresats för 2016 är att steeka en kofta. Gulp!! Har länge tänkt att jag skulle vilja men inte vågat. År 2016 är det dags! Det blir koftan Epistrophy som blir den utvalda. Nu samlar jag mod!

  16. Inför 2016: Jag vill flerfärgssticka mer och hitta bra färgkombinationer, inte alltid helt lätt, egentligen vill jag färga garn med apropå färg, stickfika mer med både mig själv och med andra men främst vill jag våga freestyla mer och hitta på helt egna mönster. Där behövs kanske lite extra pepp… Tack för en trevlig podd! Ett bra sticksällskap 🙂

  17. Mina stickföresatser 2016 är att utmana mig själv mer med att lära mig nya tekniker, framförallt tvåändsstickning vill jag få tid att lära mig. Och så ska jag sticka en tjock härlig gosig tröja!

  18. Jeg er prinsipielt imot nyttårsforsett, det er for mye press å formalisere tankene på den måten, syns jeg. Men: jeg _har lyst_ til å strikke mer garn enn jeg kjøper i 2016 og å strikke alle julegaver ferdig _før_ desember neste år, så at desember blir en deilig måned uten strikkestress!

  19. Mina föresatser för 2016 är att sticka en kofta till mig själv som faktiskt passar (har två fina som jag aldrig använder eftersom de är raka och jag är kurvig…). Har en påbörjad uppifrån och nerkofta i kauni som jag vill göra klar. Det skulle vara kul att kunna använda det jag gjort själv, inte bara småprojekten som mössor och vantar. Att använda mer ur stashen och om jag köper nytt inte köpa något billigt på rea utan unna mig själv något lyxigt istället!

  20. Som ny mamma har jag haft otroligt lite tid för stickning under 2015 😦 2016 ska bli ett år med MER stickning. Jag ska avsluta min Siri och jag vill sticka allt som jag känner för . Luststickning!

  21. 2016 vill jag lära mig sticka sockar från tån och uppåt. Året som var 2015, ville jag lära mig sticka spets och det har jag gjort, var ju hur lätt som helst när man förstod hur mönstret var uppbyggt. Håller nu på med min tredje spetssjal!!

  22. Jag vill hemskt gärna vinna garnet, men mina stickföresatser kanske inte är så unika… 2015 var året då jag lärde mig sockor från tån o upp samt gjorde min första steek. Under 2016 vill jag avsluta fler ufon som finns här hemma, göra lite fler egendesignade saker samt göra roliga restgarnsprojekt (varav ett par är de redan omtalade ufon).
    Jag har aldrig stickat med garner från Manos de Uruguay, bara läst om dem o ”gosat” lite i garnaffären.
    Jag är Stickelina på instagram, om någon är nyfiken på mina alster.

  23. Jeg skal gøre min Siri-kofta færdig inden jeg tager på strikkerejse i april. Der vil jeg lade mig inspirere til resten af 2016.

  24. Mina stickade föresatser är är sticka fyra koftor varav två likadana. Ska sticka en Siri, en Vitamin D och två http://www.ravelry.com/patterns/library/shapely-boyfriend
    Vill även lära mig att sticka vantar som inte blir för tajta. Det vore awesome om jag även hann sticka pappas lumberjacka.
    Vill även hålla ner garninköpen lite och mest handla på min lokala garnaffär.
    Allra mest vill jag sticka http://www.ravelry.com/patterns/library/foxy-dress till hösten och bli riktigt foxy och varm!

  25. Jag vill bli klar med en flerfärgsstickad tröja, antingen en i tunnare garn som jag redan har börjat på eller en tjockare islandströja (som jag inte har köpt garn till än).

  26. 2016 vill jag sticka mer egendesignade saker, eller iaf börja omarbeta mönster mer. Hitintills har jag varit ganska feg och mest gjort som man ska.
    Jag tänker också sticka varsin matchande solja åt mig och mitt barn.
    Men framförallt, då sticktiden är knapp nu när jag är mamma så ska jag njuta av den sticktid jag får och vara snäll mot mig själv, helt ok att starta nytt istället för att fästa trådar!

  27. Tack för ett bra avsnitt!
    Det här året har jag som mål att sticka en Marius och ett par varma byxor till min dotter så hon slipper flisstället på dagis och att sticka en kofta till mig själv! Längtar efter egostickning 🙂

  28. Under 2016 vill jag Frisk-sticka!
    Jag hoppas, på grund av en kombination av graviditet, struma och pajade binjurar, att kunna lägga min stickning på en nivå så att jag hela året har njutbar, lagom avancerad stickning som dessutom blir bra i slutänden.
    Jag hoppas på att kunna utvecklas från enkla mönster och supermjuka garner till fina svenska mönsterstickningar (läs binge).

    Och så klart, köpa fina garner! (Förra årets förutsättning var att sköpa/ticka tillräckligt för att hålla min lokala garnaffär flytande)

  29. Hej!
    När jag började lyssna på era stickambitioner för 2016 tänkte jag först att näe, i år tänker jag inte ha en enda. Den tanken kom möjligen från bitterheten över att ha varit soffliggandes i över en månad pga att jag är ännu en av de där jävlarna som gått och blivit gravid, och som dessutom mår så dåligt av det att jag inte lyckats sticka en maska på hela tiden. Ju mer jag lyssnade ju mer kände jag dock att inspirationen började komma krypande. För med en beräknad augustibebis vill jag ju såklart ändå att det ska finnas en ordentlig stickad garderob till pyret när hösten/vintern kommer. Jag tänker ull i massor; koftor, tossor, mössor och ännu mer koftor. Och en ullfilt att ha i vagnen under knastrande kalla vinterpromenader. Gärna mönsterstickad i någon av pinneguris fantastiska mönster. (Man kan väl få drömma iaf?)

    Med tanke på att 2015 var året då jag skaffade symaskin och började lära mig sy barnkläder vill jag ju även sy en del av barnets garderob.. Hmm jag får nog hoppas på en sen och varm höst, och de där gnistrande vinterpromenaderna kanske man kan ta 2017? Då tanken är att flytta till Kalmar känns det inte helt omöjligt ändå!

    Just det. Och så vill jag sticka koftan Siri i det finfina orangea garnet jag köpte av dandelion på syfestivalen! Men med tanke på förhoppningsvis snart växande mage kanske jag nöjer mig med att klappa på garnet under detta år. Något par restgarnssockor är nog mer rimligt att jag kommer få ihop till mig själv.

    Min sista stickambition är att sticka mer till mig själv än till sambon.

    Gott stickår på er, och tack för en fin podd!

  30. Jag brukar aldrig hålla mina nyårslöften men plötsligt händer det. Förra året lovade jag mig själv att utvecklas som stickare och testa nya teckniker. Redan 4 jan la jag upp en ny virkning i en ny teknik som jag aldrig testat innan. Jag lärde mig reliefvirkning och gjorde en tröja. Sen har jag testat några till tekniker som jag inte vågat tidigare tex dubbelstickning å nu älskar jag det. Sen gav jag ett löfte att egosticka mer och det har jag oxå gjort.
    Nu har jag börjat jobba igen efter mammaledighet och det blir ännu mindre sticktid så mitt nya löfte är att skippa måstestickningen och bara unna lust luststickning. Det ska vara avkopplande och njutningsfullt 🙂 sen fortsätta egosticka och våga ta tag i den där cardigan jag skulle påbörjat i höstas. 🙂

  31. Alltså, jag har en hel DRÖS med nyårslöften och stickningsrelaterade mål för 2016. Har skrivit ett helt inlägg om det: https://nerdknitter.wordpress.com/2015/12/28/new-years-resolutions-crafting-style/

    MEN, om jag måste välja något, så är min personliga favorit följande:

    OM jag ska köpa nytt garn, så ska det banne mig vara riktigt härligt, fluffigt, vacker lyxgarn. Jag ska köpa Plucky garn, och signa upp för NBK:s garnklubb, minst en gång vardera i år.

  32. Tack för en helt fantastisk podd!
    Mina stickföresatser för 2016 är att äntligen anta utmaningen med Trippelkofta, bättre sent än aldrig;).
    Jag har dessutom en egen twist på utmaningen, nämligen ” Trippelkoftan on Tour”.
    Jag vill sticka på bussar, parkbänkar och museum i tre storstäder, en kofta i varje stad. På så vis hinner jag upptäcka nya platser och sticka samtidigt.
    Emelie i London är först ut. Nästa stad blir Glasgow men vilket mönster det blir har jag inte bestämt.

    Kram

  33. Under de senaste tre åren när jag har återfått min stickmojo tack vare Ravelry har jag lärt mig några nya tekniker som t ex förkortade varv, lettisk fläta och icordens olika användningsområden. Mitt sticknyårslöfte i år är en helt ny teknik (och jo jag kan rätt många sen innan efter att ha stickat sen 11-årsåldern och flerfärgs sen jag var 13) i månaden. Januaris blev brioche. Galet kul och snart är makens mössa klar.

Kommentera

