Avsnitt 42: Start(itis) at the very beginning

stickadfilt

Foto (och pläd) av Jennifer Adams på Flickr.

Vi talar om startitis, alltså att vilja påbörja HUNDRATUSEN projekt, och diskuterar huruvida slöjd behövs i skolan. Och så lite kuddar och filtar och vasfodral och annan mjuk inredning.

Lyssna direkt här eller i valfri poddlyssnare. På Facebook och Ravelry kan du prata startitis, inredning, slöjd, och allt möjligt. Glöm inte bort att tävla om garn från Manos de Uruguay, via Järbo Garn!

Bonus: För att kompensera för våran lite förvirrade diskussion om tova-filta-valka har jag kollat upp och försökt sammanfatta så som jag nu förstår det.

Filta är samlingsnamnet för när man på något sätt bråkar ihop fibrerna så de fäster i varandra.
Tova är att med tvål eller såpa och vatten filta ihop ull.
Valka är att gnugga det färdiga stickade plagget i vatten och/eller såpa och vatten.
Man kan också rugga stickat tyg med nåt lite sticksigt, så att det filtar sig lite grann och blir fluffigt.
Nålfiltning gör man med en nål. Inget vatten inblandat.

Bonus 2: Efter att vi spelat in skrev Åsa Linderborg ett svar på Martéus ledare, som man hittar här.

Mönster:
Strokkur (tröja)
Turban(d) (pannband)
Cabled Dad Hat (mössa)
Foolproof (cowl)
Owlie Sleep Sack (bebispåse)

Annat:
Tant Kofta (butik)
25000 tuques (kanadensiskt mössprojekt)
”Hur många smörknivar tål Sverige?” (ledare)
Stickat för hemmet (bok)

Annonser

2 thoughts on “Avsnitt 42: Start(itis) at the very beginning

  1. Man får passa sig när man lyssnar på er medan man nyttjar kommunala färdmedel. Jag hoppas att mina medpassagerare blev glada över att jag skrattade och inte arga 🙂

    Jag hade den här diskussionen med två rekryterare för inte så länge sedan. Vi diskuterade visserligen hur man ska få fler tjejer intresserade av datorer och teknik (som kvinnlig ingenjör i datateknik som arbetar med programmering får man ta den diskussionen rätt ofta). Den ena av mina samtalspartners tyckte att man skulle införa ett mer datororienterat ämne på schemat, och lade till att man ju kan ta bort slöjden. Jag reagerade med ryggmärgen:
    ”Men då kommer vi ju vara rökta när zombieapokalypsen kommer!”
    De såg rätt förvånade ut. Jag tror inte att de var riktigt beredda på den reaktionen. Nog för att det finns väldigt många andra anledningar till att ha kvar slöjdämnet, men ärligt talat måste vi faktiskt lära barnen att tillverka konst, bruksföremål och kläder. Det om något är väl livskunskap.

  2. Vi kanske inte gör så många smörknivar, men vi monterar ikea-möbler ganska ofta, och vi köper trävaror t ex och bör ha något hum för att kunna bedöma dem. Eller kläder, hur ser fållarna ut, är sömsmånerna tillräckliga?
    Men slöjd är också inskolning på maskiner och verkstäder, och olika verktyg, en del av oss kommer arbeta med svarvar och fräsar, indirekt eller direkt. Det går att designa i olika program och skicka till symaskin eller fräs.
    Slöjd är också materiallära, hur beter sig trä, olika vävar, vad är amorft, isomorft? Vävar som används som matriser i kompositer t ex.
    Slöjd är projekthantering.
    Slutligen är slöjd synlig matematik, tredimensionell geometri på riktigt.
    För vår framtida industriella konkurrenskraft kan slöjd hjälpa till att lägga grunden för fler kompetenta forskare, ingenjörer, designers och verkstadsfolk.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s