Avsnitt 47: Taco-tröjor och lite läsning

frgatgarn

Kan ni gissa vad som åstadkommit de här färgerna?

Att växtfärga är lite som magi – allt kan hända. Caroline berättar om sina äventyr med taco-rester, och så diskuterar vi vad vi gillar att läsa för stickrelaterat.

Missa inte att vara med och tävla om boken The Modern Natural Dyer av Kristine Vejar! (Och missa inte heller att skriva in att 21 maj har vi födelsedagskalas!)

Lyssna direkt här eller där du har dina poddar. På Facebook och Ravelry kan du prata med oss!

Mönster:
Ella Funt (barnkofta)
Maids and maidens lace blouse (tröja)
Iðunn (kofta)
Mysteriosa (sjal)
Longing for spring (strumpor)

Annat:
Båvens spinnhus
Naturlig färgning, Lina Sofia Lundin
Carolines tips på växtfärgade garner att köpa: G-uld, Riihivilla, Pickles Organic Cotton
Lååång Ravelry-tråd om växtfärgning
Fringe association (blogg)
The Craft Sessions (blogg)
Kate Davies (blogg)
Romancepodden
Konsthantverk i Sverige, Christina Zetterlund
En podd om slöjd
Stuff you missed in history class om stickning (poddavsnitt)
Stuff mom never told you om stickning (poddavsnitt)
Knitlandia, Clara Parkes

Bonusinfo: Garnet som vi svammelgissar om är från Malabrigo.

12 thoughts on “Avsnitt 47: Taco-tröjor och lite läsning

  1. Ett avsnitt i min smak! Vill gärna vara med och tävla.

    Jag drömmer om att färga en riktigt mörk grålila, nästintill svart.
    Helst på vitt (ekologiskt) bomullstyg, och med en skarp kontrast mellan det vita och färgen.
    För att få denna färg tänker jag samla ekollon ute i sommarstugan. Lägga dem med järnspik i en gryta, och låte det stå i solen i en vecka.
    Eftersom ekollon är fulla av tanniner så behövs inget betmedel. Sen är det dags att doppa tyget.

  2. Tack för ett inspirerande avsnitt. Skulle älska er som videopodd.

    Jag har växtfärgat nån gång på 80-talet. Samlade växten/blomman rallarros som växer vilt i bl.a. skåne. Mötte en liten huggorm i det höga gräset. Färgade ute i stora kärl, när jag stod där och rörde kände jag något uråldrigt röra på sig inom mig. Något kollektivt minne från en annan tid?
    Garnet blev grönt.

    Jag skulle vilja göra samma sak igen, till en hel tröja.

  3. Tack för senaste podden!

    Vill tipsa om att man kan tweaka svarta-bönor färgningar att bli mer blåa med hjälp ett basiskt efterbad.

    Jag drömmer alltid om den perfekta gröna. Jag vill färga över gult garn med vejde eller indigo och få grönt.

    Den perfekta gröna är en mörk gräsgrön så mitt emellan varmt och kallt som det är möjligt.

    Kram på er!

  4. Jag skulle vilja återskapa den mörka lila färgen som finns i mörklila syren. Mellan hägg och syren är den bästa tiden på året.

  5. Och jag glömde skriva ovan att färgen jag vill åt är den på björnbär. Till synes svart, men tittar man närmre ser man att det är massor av undertoner.

  6. Den mörkt röda på blodlönnens blad om hösten. Allén längs Beckombergavägen i Bromma är tappa-andan-vacker i oktober.

  7. Hej på er och jättetack för en härlig och inspirerande pod! Jag vill gärna vara med och tävla. Är sugen på att testa att färga garn själv. Jag älskar rallarros och dess härligt djupa rosa färg. I min barndoms by fanns det stora ängar med rallarros. Jag blir lika glad varje gång jag ser dessa rosor. Speciellt älskar jag att åka längs Torneträsk på sommaren och se vägkanterna som dignar av rallarrosor. Jag har verkligen ingen aning om det går att få till denna färg i mina egna kastruller hemma, men drömma kan jag ju 🙂
    Keep up the good work!

    Bästa hälsningar Sissel

  8. Jag skulle vilja återskapa den blåa som finns på en riktigt klar himmel en solig gnistrande snövinterdag. Så där illandes himmelsblå.

  9. Jag skulle vilja återskapa den där skimrande ljusgröna färgen björkarna får när de precis börjar slå ut. Det är en så intensiv och samtidigt naturlig färg.

    Jag har färgat silkesgarn med koschenill och faktum är att det garnet fick en mycket intensiv och vacker lila nyans. Enligt kvinnan som ledde färgningskursen beror detta på temperaturen hos färgbadet, så det kan alltså ge både rött och lila.

  10. Jag skulle vilja återskapa den ljusrosa/lila färgen på blåbärsbuskarnas blommor gärna på ett tunt sockgarn med glitterstänk i.

  11. Jag skulle vilja återskapa den rosa färgen på en frihandsstickad och jättestor tröja som min mamma stickade på 70-talet och som både jag och min syster haft sedan dess. Nu är ärmsluten helt utslitna och skulle behöva stickas om, men att hitta ett garn i rätt kvalitet och färg verkar vara helt omöjligt.

  12. Jag började sticka i mellanstadiet. Min kompis storasyster som gick i högstadiet var jätteduktig på att sticka och de hade fått växtfärga på slöjden. Jag minns att hon stickade en jordgubbsmössa i rött, gult och grönt. Och jag var så avundsjuk.
    Sen när jag gick i högstadiet hade de inte kvar växtfärgningsmomentet längre.
    Men den där vackra rosaröda färgen glömmer jag inte. Den skulle jag vilja färga.

Kommentera

