Avsnitt 51: Stickproblem och sticksproblem

image_medium2

Carolines Noro-sockor.

 

Vi pratar om garner som killar och sticks, och om hur man egentligen ska välja stickor. Detta kan vara avsnittet som delar lyssnarna i två (eller flera) läger.

Lyssna direkt här eller där du har dina poddar. Prata med oss på Facebook och Ravelry!

Mönster:
Cosmopolitan Peasant Blouse (tröja)
Maids and maidens lace blouse (tröja)
Cascades (tröja)
Wild mohair cardigan (kofta)

Annat:
Carolineknits på instagram
#operationsockdrawer
#projectsweaterchest

5 thoughts on “Avsnitt 51: Stickproblem och sticksproblem

  1. Jag köpte ett set med utbytbara rundstickor från Hiyahiya precis när jag började sticka och de har funkat felfritt sedan dess (ca. 3 år sedan). Några plus är även det lite billigare priset och att man kan få med spetsigare tippar om man vill (vilket jag älskar). Kan alltså rekommenderas varmt till er som har haft otur med era stickor!

  2. Jag brukar provköpa ett par nnan jag köper ett helt sätt. Själv är jag frälst på chiaogoos trästickor.

  3. Jag gillar mina fasta rundstickor Hiyahiya sharp, men får välja en trubbigare sticka när jag stickar i fluffiga garner. Och när jag som nu stickar med mina 2,5:or så går det åt kirurgtejp på pekfingrarna. De är verkligen vassa!

  4. Hej! Jag har stickat i många år (fyller snart 60). Har på senare år upptäckt att val av stickor gör stor skillnad. Jag stickar bara på rundstickor för att skona axlarna, annars skulle jag inte kunna sticka alls. Jag har valt att köpa set med lösa kablar och tippar. Började med Knit Pro symfonie. Sedan blev det Hiya Hiya sharp och senaste köpet är Chiagoo (metall med röda kablar). Chiagoo är absolut en favorit sedan kommer Hiya Hiya, Knit Pro fungerar bra till vissa garner. Flera olika stickerskor har gjort helt ovetenskapliga test som går att googla fram. T ex denna http://bookish.typepad.com/sticka/2014/04/ett-inte-speciellt-vetenskapligt-test.html

  5. Hej! Ni vet det säkert redan, men Amanda är längst upp på ravelrys förstasida när jag loggade in idag. 🙂

Kommentera

