Avsnitt 53: Text, träsk och trikå

Screen Shot 2016-08-20 at 20.26.43

Julias ”Gray Death”.

Vi gör reklam för Julias bok, berättar om att färga mossa med annan mossa, och pratar om att sy kläder.

Tävla om ett av tre ex av Julias bok Håll käften, jag räknar! – berätta om när ni senast verkligen fick försöka sticka ifred.

Och så hittar ni henne och boken i monter D09:08 på Syfestivalen 26-28 augusti, och på Lohrs Pocket med mera kl 18.30 den 25e. (3/9 är det bokfest på Litet nystan i Stockholm.) Köp boken på till exempel Bokus eller Adlibris.

Lyssna direkt här eller där du har dina poddar. Och prata med oss på Facebook och Ravelry!

Mönster:
Birdie (kofta)
Black Death (sjal)
Sky Isle Cardigan
Gertrud (kofta)
Emelie (kofta)
Kerstin (kofta)

Annat:
Ravellenics, Team Rätt avigt
Oslo Strikkefestival
Art Lab Gnesta
Lina Sofia Lundin, Naturlig färgning (bok)
Mikumaria (instagram)

11 thoughts on “Avsnitt 53: Text, träsk och trikå

  1. Senast jag försökte sticka ifred utan att lyckas var ett tag sedan. Jag sitter i soffan och har ett avsnitt av vänner på i bakgrunden. Våran katt kommer spatserandes framför mig och kommer såklart på då att han är gosig. Vår katt bjuder inte in ofta till klappar så det är klart man släpper stickningen 😊 den får vi ta en annan gång! 😊

  2. Jag har förmånen att få sticka ifred för det mesta, det snarare händer att maken försöker få mig att göra annat 🙂

  3. Senast jag verkligen fick försöka sticka ifred var igår när jag spelade tv-spel. Det är lång väntan varje gång jag öppnar en dörr eller snabbflyttar mig och många, långa konversationer där jag passar på att ta upp stickningen. Men varje gång blir jag avbruten av att dörren öppnas eller konversationen upphör så jag måste fortsätta spela. Så förbannat besvärligt att försöka sticka ifred från sig själv.

  4. Kämpar med Tricsi (babycardigan) av Åsa Tricosa men så har jag en Russelflicka som vill ha mattes fulla attention & gör allt för att få den. Bjäbbar, kommer med Wubba (pipleksak) hoppar upp i famnen, klättrar på soffkuddarna så hon ställer sig tillslut på mitt huvud. Ingenting är omöjligt för en mattesjuk Russel haha. Så att sitta i soffan elr fåtöljen är bara att glömma. Vid köksbodet så krafsar hon sönder mina ben elr hoppar upp på bordet. I sängen vid bedtime så lägger hon sig på mitt bröst… alla dessa mattesjuka företeelser är bara när jag tar fram stickningen!!! Sötfia 😂❤️Mönstret är ju inte heller det lättaste så Frejsan ( mitt barnbarn) hinner nog fylla 8 innan koftan är klar 😂😂

  5. Försökte verkligen sticka i fred i somras när båda ungarna hade kompisar hemma på övernattning – då satte jag mig på vår inglasade altan med en kopp te och tog ut en lampa – stängde dörren och körde Netflix med hörlurar på surfplattan – samtidigt som jag stickade på diverse ufon/wips jag höll på att färdigställa då.

  6. Jeg bor alene, så jeg strikker i fred stadig vekk 🙂 Det er kjempedeilig! Sofaen er full av strikkeprosjekter og pinner, og alt ligger der like fint når jeg kommer hjem 😉

  7. Min värsta fiende är jag själv och min bristande koncentrationsförmåga. Men senast jag blev störd av yttre faktorer var nu i veckan på en långflygning. Först kommer de med dricka och snacks och sen mat och sen när man tänker att nu, NU ska jag få sticka, då släcker de alla lampor så att man inte ser någonting alls utan att tända sin läslampa och vara den där irriterande personen som inte kan ha lampan släckt när andra ska sova. Det blev inte många varv på den sjalen.

  8. I somras på semestern var jag och min sambo i hans familjs sommarstuga. Svärföräldrarna var också där. Och min svärmor tycker också om att handarbeta så vi kommer väldigt bra överens för det mesta. Men flera dagar i rad när jag gått ut i trädgården, sitter i en solstol med hörlurar och en stickning, kommer hon ut och sätter sig jämte och börjar prata. Så inte nog med att jag inte får lyssna på mina poddar i fred, inte heller kan jag sticka för jag behöver räkna. Det hände inte bara en gång, utan MASSA gånger. Så tyckte hon det var konstigt att jag sov middag så himla länge mitt på dagen inomhus mot slutet av veckan…. Borde en stickare inte se att jag var upptagen?!

  9. Hej!

    Tack för en rolig och inspirerande podd (som är utmärkt att lyssna på medan jag stickar)! 🙂

    Senast jag fick försöka sticka i fred var i somras, då jag var på en världens största metalfestival i Tyskland, Jag fick ett otroligt sticksug när jag satt på campingen, och tog fram ett av mina projekt, en topp med flätstickningspartier. Aldrig hade jag väl trott att förbipasserande folk skulle bli så intresserade av mitt handarbete och stanna till och börja prata och ställa frågor om det (på tyska!). Jag behöver nog inte tillägga att jag snart insåg att det var ganska lönlöst att försöka hålla reda på var jag var i flätstickningsdiagrammet och istället bytte till ett av mina andra, mer lättstickade, stickprojekt som jag hade med mig – ett par slätstickade strumpor…

  10. Det var i början av sommaren och det regnade ute. Jag satt i soffan och min dotter lekte i sitt rum, ett tag. Sen skulle hon ha hjälp att ta fram leklera. Sen var inte det bra. Då ville hon ha det ena och det andra så det blev inget mer än några få maskor stickade den eftermiddagen.

Kommentera

