Avsnitt 56: Lotta på Bråkmakargatan och Prinsessan på garnet

screen-shot-2016-10-12-at-15-57-26

”Å. Tack.” (Carolines Limepop Sweater.)

Alla dessa barn och alla dessa koftor som killar och sticks. Vad ska man egentligen göra med dem?

Också i detta avsnitt: Vinnare av Julias bok, vi tävlar ut Sticka nordiska mönster, samt lite kalenderinfo. (Julia är på Kul med Ull i Järfälla 15/10, Gerillaslöjdsfestivalen pågår 15-16/10, Julia säljer bok och vi poddar på Syfestivalen 28-30/10, och vi är och poddar på Oslo Strikkefestival 4-6/11.)

För att tävla om boken: Vad är ditt bästa traditionella mönster?

Lyssna direkt här eller i din poddlyssnare. På Facebook och Ravelry kan du tycka saker!

Mönster:
Limepop Sweater (barnkofta)
”Korpur” – Krummi (barntröja)
Maize (halvvantar)
Flirty Skirty (kjol)
Loki (tröja)

Annat:
Sticka nordiska mönster (bok)
Sticka svenska mönster (bok)
Tant Ulltuss sockor (bok)
Detaljer som gör skillnad (bok)
Egna modeller och fler detaljer (bok)
Sticka vantar, sockor och lite till (bok)
Håll käften, jag räknar (bok)
Gerillaslöjdsfestivalen
Yarn! the movie
Sy- och hantverksmässan (dvs Syfestivalen)
Cascade 220 Superwash (garn)
Oslo Strikkefestival

13 thoughts on “Avsnitt 56: Lotta på Bråkmakargatan och Prinsessan på garnet

  1. Jag vill gärna vinna boken,sticka nordiska mönster. Mitt bästa mönster är lovika vantar, de kan man lita på i alla väder. 😍

  2. Hahaha, vad roligt att Sofia hatar Maize-halvvantarna. Jag stickade klart ett par dagen innan avsnittet kom ut och tyckte de blev så himla fina! (Fast jag modifierade mönstret lite.) Superenkla att sticka också.

  3. Tjoho, jag vill också tävla om en bok!
    Bästa traditionella mönster jag stickat själv: Raggsockor.
    Bästa traditionella mönster jag sitter och dagdrömmer om: Spedetröjorna tycker jag är helt fantastiska, men jag inser mina begränsningar, det kommer nog aldrig bli någon (+ när ska man ha den? Om man inte ingår i ett folkdansgille så vet jag inte riktigt när den skulle komma till pass?)

  4. Tack för ett bra avsnitt. Jag håller verkligen med om att det kommit ut mycket bra stickböcker i höst! Skulle vara roligt att vinna boken. Vackraste stickmönstren tror jag är Selby-vantarna från Norge, även om de gotländska rosorna också är jättefina. Mönsterskatten från Bohus Stickning är ju också fantastisk, men den kan väl kanske inte kallas traditionell 🙂

  5. Jag har trebarn. Vi är inga norrmän eller islänningar men så här är det hos oss. Ett väldigt varmt barn säger att nästan allt killar och sticks. Ett väldigt kallt barn – inget killar och sticks. Favoriten nu är en tröja i visjös ofärgade grå som ju inte är lika mjukt som deras färgade. Ett till kallt barn som hellre har alpacka och merino än annan ull men som inte klagar så himla mycket bara färgen är läskigt rosa. Men alla tre lever vintern igenom i sina ullunderställ och jag tror att det sätter tanken i deras huvuden att ull är mjukt med vissa undantag. Så vi tackar norrmännen för det och köper nya janusunderställ varje höst.

  6. Tack återigen för en fin podd!

    Jösses vad svårt att välja vinst, om man nu skulle vinna.
    Alla är otroligt fina!
    ”Detaljer som gör skillnad” har länge legat på önskelistan, men är också sugen på ”sticka svenska mönster.” Tant ulltuss sockor har jag kikat på via otaliga sociala medier och jag tröttnar aldrig på alla fina alster!

    Mitt traditionella favoritmönster.. svårt val.. Norska fisketröjor tycker jag är fina, även historian bakom. Men jag kan inte direkt relatera när jag inte gjort någon själv.
    Raggsockor är något jag fick från min mormor varje jul, en sorts tradition.
    Nu kan jag ju göra egna och ser fram emot när jag själv för traditionen vidare.

    Vi hörs snart igen – eller jag lyssnar snart igen 😉

  7. Mitt mest använda traditionella mönster är nog norska vantar, med tumkil och resår, med raggsockor som tvåa och sedan lovikkavantar.

Kommentera

