Och i högtidskläder dansar barnen in

Idag är det första advent. Det är  26 dagar fram till jul. Om du börjar idag och verkligen ger dig hän kan även du ha en egenstickad jultröja färdig till julafton.

Själv började jag i oktober, efter att ha blivit påmind om att vi faktiskt pratade om jultröjeutmaning i ett poddavsnitt.

image1

Jag gillar ju som bekant inte att följa mönster så istället skissade jag upp hur jag tänkte mig tröjan, med flerfärgat ok och korta ärmar. Jag ritade med vad som fanns till hands på mitt jobb: whiteboardpennor och överstrykningspennor. Vissa kommentatorer tyckte att det kanske mer såg ut som en blodsplattertröja, men men.

jul

Moodboard.

Jag räknade okets ökningar såhär:

Halsens mudd: maskor delbara med 7. I vriden rät, 1 avig. På mitten  av mudden ett varv aviga maskor för vikningen.

– Öka 1 per 7 maskor (7+1). Sticka 17 varv delbara på 8.
– Öka 2 per 8 maskor (2+1, 4+1, 2). Sticka 7 varv delbara på 10.
– Öka 2 per 10 maskor (3+1, 5+1, 2) Sticka 11 varv delbara med 12.
– Öka 2 per 12 maskor (4+1, 6+1, 2) Sticka 11 varv delbara med 14.
– Öka 2 per 14 maskor (5+1, 7+1, 2) Sticka 10 varv delbara på 16.

Sen kunde jag börja rita mönster utifrån var ökningarna skulle vara och hur breda rapporter varje mönstersektion fick ha.

fb_img_1475868617488_medium2

Garnet valde jag utifrån att det skulle vara hyfsat tjockt så att varje maska skulle kunna representera en ruta när jag stickade texten, om man stickar i väldigt tunt garn med tunna stickor, kan text bli för svårläst om man inte skalar upp den till 2×2 maskor för varje ruta i diagrammet. Det tar ju å andra sidan 4-evs att sticka. På Ravelry hade alla bara lovord att säga om flerfärgsstickning i Sandnes Peer Gynt och det hade dessutom en bra kritvit, julröd och grangrön, så Peer Gynt blev det.

HO HO HO

tumblr_mwr0723zpx1s5bh5uo1_500tumblr_mwr0723zpx1s5bh5uo3_500

One thought on “Och i högtidskläder dansar barnen in

  1. Så bra komponerat mönster 👍super fint! En riktigt härlig jultröja 😉. Tack för att ni gör en så fantastiskt bra podcast! Lyssnar på varje avsnitt. Och för min del så får ni spela in varje vecka 😀🌟🌟🌟
    Kram Nettan

Kommentera

